نویسندگان | علیرضا هدایی - جواد سلطانی فرد - احمد محمدی - حسین سلطانی فرد |
---|---|
نشریه | فقه و اصول - دانشگاه فردوسی مشهد |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
اصل مثبِت، بحثی اصولی با کارکردهای فراوان است که قریب به اتفاق اصولیان متأخر آن را در ضمن تنبیهات اصل استصحاب مطرح کرده و راجع به حجیت آن اختلافنظر دارند. مستصحب میتواند با خود، لازم، ملازم و ملزومی غیرشرعی (عقلی یا عادی) داشته باشد که اثبات هریک از این امورِ خارجی برای آن، در گرو حجیت اصل مثبت است. دیدگاه معارض حجیت اصل مثبت بر این باور است که تنها امور شرعی بیواسطه میتوانند بر مستصحب مترتب شوند.
اصولیان حتی در تعریف اصل مثبت با یکدیگر همداستان نیستند؛ ازاینرو ضروری است پیش از هرگونه بحثی پیرامون حجیت اصل مثبت، نخست حدود مفهومی آن بهطور دقیق مشخص و پس از راستیآزماییِ مهمترین تعاریف موجود در این زمینه، تعریفی جامع از اصل مزبور ارائه شود.
این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی به این یافتهها دست مییابد که اولاً در کنار وسائط عقلی و عادی، واسطهٔ اتفاقی نیز میتواند در زمرهٔ مثبَتات استصحاب قرار گیرد؛ ثانیاً در جریان اصل مثبت، مستصحب علاوه بر موضوع، میتواند حکم، اعم از تکلیفی و وضعی باشد؛ ثالثاً جریان اصل مثبت اساساً اختصاصی به استصحاب ندارد و این اصل میتواند در سایر اصول غیرلفظی نیز جریان یابد.