واکاوی «مانعیت تعارض» در حجیت اصل مثبت

نویسندگانزهرا وطنی ، احمد محمدی ، جواد سلطانی فرد
نشریهفصلنامه فقه و اصول - دانشگاه فردوسی مشهد
شماره صفحات۲۳۱ - ۲۱۱
شماره سریال۱۳۲
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

تردید در حکم تکلیفی و نیافتن اماره، مجرای تمسک به اصل عملی به‌منظور رفع حیرت در مقام عمل است. موضوعات مجرای اصول عملیه ممکن است همراه خود، لازم، ملازم یا ملزومی، خواه شرعی یا غیرشرعی (عقلی، عادی یا اتفاقی) و خواه بی‌واسطه یا باواسطه داشته باشند. محدوده و حجیت هریک از این‌ها در اصول فقه با عنوان «اصل مثبِت» بررسی می‌شود. در خصوص حجیت اصل مثبت، در میان علما اختلاف نظر وجود دارد. اصولیانی که اصل مثبت را حجت نمی‌دانند به دلایلی تمسک کرده‌اند که مهم‌ترینش وجود تعارض است؛ بدین معنا که اصل مثبت با جریان یافتنش می‌تواند آثار غیرشرعی را برای مؤدای اصل عملی اثبات کند که در این صورت، با اصل عدم آثار یادشده در تعارض قرار می‌گیرد. عده‌ای از علما به سبب وجود چنین مانعی، اصل مثبت را معتبر و حجت نمی‌دانند. در مقابل، برخی همچون شیخ انصاری در این مورد قائل به حکومت شده است. ازنظرِ ایشان اساساً تعارضی در مسئله رخ نمی‌دهد که بتوان برای بی‌اعتبار بودن اصل مثبت به آن تمسک کرد.

در این نوشتار، ضمن بررسی و نقد دیدگاه‌های موجود با روشی تحلیلی، این نتیجه به دست آمده است که نمی‌توان مسئله محل بحث را به‌صورت قطعی از مصادیق تعارض یا حکومت دانست، بلکه در یک تقسیم‌بندی نوین باید قائل به تفصیل شد؛ به این صورت که نمونه‌هایی از آن با توجه به برخی مبانی، مصداق تعارض است و نمونه‌هایی بر اساس مبانی دیگر، مصداق حکومت به شمار می‌رود؛ بنابراین نمی‌توان با تمسک به مسئله تعارض، حجیت اصل مثبت را به‌طور مطلق نفی کرد.

  • ​​​​​​فصلنامه فقه و اصول (مطالعات اسلامی سابق) ، علمی - پژوهشی ، دانشگاه فردوسی مشهد
  • شماره مجلد ۱۳۲ | دوره ۵۵ / شماره ۲ - خرداد ۱۴۰۲
  • صفحه ۲۳۱ - ۲۱۱

لینک ثابت مقاله

tags: اصل مثبت ، اصل مثبته ، مثبَتات ادله ، مثبتات استصحاب ، تعارض.