مبانی نظری معاد جسمانی صدرالمتالّهین از دیدگاه امام خمینی (س)

نویسندگانمنیره پلنگی - معصومه اسماعیلی
نشریهفصلنامه متین، شماره ۶۰
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه شهید مطهری (ره)
شماره صفحات۵۴ - ۴۱
شماره سریال۶۰
شماره مجلد۱۵
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارپاییز ۱۳۹۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

ملاصدرا اولین کسی بود که توانست بر اساس مبانی حکمت متعالیه معاد جسمانی را تبیین عقلانی نماید. طبق مبانی صدرایی، بدنی که با لذات تحت تدبیر نفس قرار دارد، یعنی بدن ما نه این بدن متعین عنصری دنیوی، از شوون و بلکه مرتبه نازله نفس است؛ بنابراین، بدن آلتی مستقل و بیگانه از نفس نیست و تجلی نفس است. بر این اساس، بدن در ارتکاب عمل هم نقش مباشر را دارد و هم مسبب پیدایش عمل است و به همین دلیل در آخرت مستحق عذاب و پاداش می‌شود. در باور ملاصدرا، بدن اخروی برآمده از خلاقیت قوه خیال است. امام خمینی یکی از موافقان معاد جسمانی صدرایی است که با پذیرش اصول مبنایی ملاصدرا در این مسئله، تبیین عقلانی وی از معاد جسمانی را تأیید نموده است.

لینک ثابت مقاله

tags: معاد جسمانی، ملاصدرا، امام خمینی، بدن اخروی، بدن دنیوی، بدن مثالی، خیال