نویسندگان | منیره پلنگی - معصومه اسماعیلی |
---|---|
نشریه | فصلنامه متین، شماره ۶۰ |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه شهید مطهری (ره) |
شماره صفحات | ۵۴ - ۴۱ |
شماره سریال | ۶۰ |
شماره مجلد | ۱۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | پاییز ۱۳۹۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
ملاصدرا اولین کسی بود که توانست بر اساس مبانی حکمت متعالیه معاد جسمانی را تبیین عقلانی نماید. طبق مبانی صدرایی، بدنی که با لذات تحت تدبیر نفس قرار دارد، یعنی بدن ما نه این بدن متعین عنصری دنیوی، از شوون و بلکه مرتبه نازله نفس است؛ بنابراین، بدن آلتی مستقل و بیگانه از نفس نیست و تجلی نفس است. بر این اساس، بدن در ارتکاب عمل هم نقش مباشر را دارد و هم مسبب پیدایش عمل است و به همین دلیل در آخرت مستحق عذاب و پاداش میشود. در باور ملاصدرا، بدن اخروی برآمده از خلاقیت قوه خیال است. امام خمینی یکی از موافقان معاد جسمانی صدرایی است که با پذیرش اصول مبنایی ملاصدرا در این مسئله، تبیین عقلانی وی از معاد جسمانی را تأیید نموده است.
tags: معاد جسمانی، ملاصدرا، امام خمینی، بدن اخروی، بدن دنیوی، بدن مثالی، خیال