نقش سیستم‌های بازداری/ فعال‌سازی رفتار و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در استفاده مفرط از تلفن همراه در نوجوانان

نویسندگانمهرنسا شهابی، لیلا ممهوری، فاطمه صدرا، سپیده ایمانیان نجف آبادی
نشریهفصلنامه پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری
شماره صفحات۱۷ - ۱
شماره سریال۳
شماره مجلد۱۸
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارفروردین ۱۳۹۷
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

پژوهش حاضر که از نوع توصیفی- همبستگی بوده، باهدف بررسی نقش سیستم‌های بازداری/ فعال‌سازی رفتار و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در استفاده مفرط از تلفن همراه در نوجوانان صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش‌آموزان شهرستان کلاله مشغول به تحصیل در سال تحصیلی۹۶-۱۳۹۵  بودند که از این جامعه آماری ۲۴۰ نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه نظم­ جویی­ شناختی ­هیجان، مقیاس‌های بازداری/ فعال‌سازی­ رفتار و مقیاس استفاده مفرط از تلفن همراه استفاده شد و تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون درSPSS-19  انجام شد. نتایج حاصل شده، نشان داد که راهبردهای پذیرش (r=0/23)، تمرکز مجدد مثبت (r=0/26)، ملامت خویش (r=0/22)، نشخوارگری (r=0/23)، فاجعه سازی (r=0/26)  و فعال‌سازی­ رفتار/ تفریح(r=-0/17)  با استفاده مفرط از تلفن همراه همبستگی دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که فعال‌سازی رفتار/ تفریح، با تبیین 0/03 درصد واریانس استفاده مفرط از تلفن همراه را پیش‌بینی­ می‌کند. همچنین راهبردهای فاجعه سازی، ملامت دیگران و ملامت خود با تبیین0/11  درصد واریانس استفاده مفرط از تلفن همراه را پیش­بینی نموده‌اند. طبق این یافته‌ها می‌توان گفت که توجه به اقدامات آموزشی و تربیتی در راستای ارتقای راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و درمان‌های مبتنی بر سیستم‌های بازداری/ فعال‌سازی رفتار، به عنوان تلاش پیشگیرانه و بنیادین جهت کاهش رفتارهای آسیب‌زا مانند استفاده مفرط از تلفن همراه می‌تواند موردتوجه متخصصان و مربیان کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

لینک ثابت مقاله

tags: سیستم‌های بازداری، فعال‌سازی رفتار، راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، استفاده مفرط از تلفن همراه