نویسندگان | بیبی رحیمه ابراهیمی - حسین ناصری مقدم - محمدتقی فخلعی - سعید محسنی |
---|---|
نشریه | فقه و اصول، شماره ۴۴ |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه شهید مطهری (ره) |
شماره صفحات | ۳۸ - ۹ |
شماره سریال | ۴۴ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | تابستان ۱۳۹۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
بازاریابی شبکهای یک روش توزیع فروش مبتنی بر طرحهای سوددهی است و بازاریابی شبکهای ناسالم، شکل انحراف یافته آن است. در این سیستم به عضوگیری افراد اکتفا میشود و طبق طرحهایی هرمی که شرکت ارائه میکند، سرمایه فرد عضو شده، میان مؤسس، افراد در رأس هرم و نزدیک به آن و شخص معرف تقسیم میشود. هر شخص این امکان را مییابد تا با گسترش دادن زیر مجموعه خود جایگاه بالاتری در هرم بیابد. در این بازاریابی تنها یک قرارداد به صورت «قرارداد پرداخت پاداش در مقابل جذب اعضاء» دیده میشود. در نوشته حاضر بررسی حکم تکلیفی این قبیل فعالیتها مورد توجه قرار گرفته، کوشش میشود در قالب ادله عام و خاص، جواز یا حرمت آن مورد تحلیل قرار گیرد.
tags: بازاریابی شبکهای، شرکتهای هرمی، طرح هرمی، حکم تکلیفی