نقد و بررسی «اشتراط ضمان در اجاره» در پرتو دیدگاه امام خمینی (س)

نویسندگانداود حسن پور
نشریهپژوهشنامه متین - شماره ۷۵
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه شهید مطهری (ره)
شماره صفحات۱۱۰ - ۹۷
شماره سریال۷۵
شماره مجلد۱۹
ضریب تاثیر (IF)۰٫۰۳۷
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارتابستان ۱۳۹۶
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

تمام فقیهان در این مسئله اتفاق نظر دارند که عین مستأجره نزد مستأجر امانت است و در صورت تلف یا عیب عین مستأجره او ضامن نخواهد بود، مگر اینکه افراط یا تفریط کرده باشد. و همان‌طور که صاحب جواهر این نکته را بیان می‌کند در این مسئله بین فقیهان اجماع وجود دارد. اما در صورتی که شرط ضمان در عقد اجاره صورت گیرد آیا باز حکم، عدم ضمان مستأجر است یا خیر؟ در اینجا میان فقیهان اختلافی وجود دارد. مشهور بین فقها آن است که شرط ضمان در اجاره صحیح نیست ولی بعضی از بزرگان همچون سید مرتضی و محقق اردبیلی و صاحب ریاض و همچنین صاحب عروه شرط ضمان در اجاره را هم صحیح دانسته‌اند. گروهی از این فقیهان با قیاس اجاره به عاریه، شرط ضمان مستأجر را صحیح دانسته و بر اساس «المؤمنون عند شروطهم» شرط را لازم‌الاجرا دانسته‌اند. چون در باب عاریه شرط ضمان صحیح دانسته شده است، لکن فقهای دیگر می‌گویند: در باب عاریه نیز حکم برخلاف قاعده است و آن نیز به دلیل ورود حدیث خاصی است وگرنه قیاس در مذهب ما جایز نیست. در این مسئله نظر امام هم موافق با صاحب عروه، مخالف مشهور است که شرط ضمان در اجاره را صحیح دانسته و حکم به صحت شرط ضمان در اجاره می‌کند. در مقابل محقق خویی و صاحب المستمسک موافق با مشهور بوده و شرط ضمان در عین مستأجره را صحیح نمی‌دانند.

لینک ثابت مقاله

tags: ضمان، شرط فعل، شرط نتیجه، مقتضای عقد، ید امانی.