بررسی نقش نظریه پردازان مکتب بغداد در نهادینه کردن «عقل» در سیر تحول و تطور فقه پژوهی امامیه

نویسندگانسید محمدحسن مرعشی شوشتری - هرمز اسدی کوه باد
نشریهمبانی فقهی حقوق اسلامی - شماره ۱
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه شهید مطهری (ره)
شماره صفحات۱۵۹ - ۱۳۵
شماره سریال۱
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشاربهار و تابستان ۱۳۸۷
رتبه نشریهعلمی - ترویجی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

فقه شیعه در سیر تحول و تطور خود به اقتضای عناصر زمان و مکان برای ایفای رسالتش دوره‌هایی را گذرانده، بر این اساس در هر عصری ویژگی‌های خاصی داشته است. یکی از آن دوره‌ها عصر درخشان مدرسه بغداد است «که علمای بزرگی چون؛ شیخ مفید» سید مرتضی "و شیخ طونتی مکتب تازه‌ای را پدید آوردند. آن‌ها با بنیاد نهادن آن مکتب بر پایه منابع عظیم کتاب واسنت» روش عقلی را نیز با دوراندیشی ویژه‌ای در قالب شیوه‌های نو وارد عرصه‌های فقه پژوهی کردند. آن‌ها ضمن تکریم" پیشینیان نص گرا او پاسداشت تلاش‌های خالصانه آنان در حراست از گوهر «نقل» به تتقیح و بررسی روش‌های آنان پرداخته و مکتبی جدید را پدید آوردند. این پژوهش بر آن است تا روند نهادینه کردن عقل را در روش‌شناسی فقهی از سوی علمای شیعه بررسی کند.

لینک ثابت مقاله

tags: عقل، شیخ مفید، شیخ طوسی، مکتب بغداد، سید مرتضی، نص گرایی.