نسبت بدعت با نواندیشی دینی و فقهی

نویسندگانعلی هنرمند - سید ابوالقاسم نقیبی - سید محمدصادق موسوی
همایشدومین کنفرانس بین‌المللی فقه، حقوق و پژوهش‌های دینی
تاریخ برگزاری همایش۱۳۹۹-۱۲-۲۵
محل برگزاری همایشگرجستان - تفلیس
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
نوع ارائهچاپ در مجموعه مقالات
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

بدعت به معنای وارد کردن آنچه از دین نیست در قلمرو دین، امری ناپسندیده و حرام تلقی شده است، از طرف دیگر آدمیان چون از عقل، اختیار، خلاقیت برخوردارند، برای ارتقا کیفیت زندگی، همواره اندیشه‌ها، ابزارها و روش‌های بهتری را برای رفع نیازهای اجتماعی، اقتصادی وارد زندگی می‌کنند و در نتیجه مقتضیات محیط اجتماع و زندگی در هر عصر و زمانی تغییر می‌کند و اندیشه‌ها، آداب و سنت‌های اجتماعی و سبک زندگی مؤمنان نیز از این تحولات تأثیر می‌پذیرد و زیست مؤمنانه ویژگی عصری پیدا می‌کند و سنت‌های جدید به تدریج در ست‌های دینی رسوخ می‌یابد و سنت‌های دینی با بدعت‌ها می‌آمیزد. از این رو، در تاریخ اسلام، مواجهه مسلمین با مقتضیات عصر و زمان با احتیاط و حساسیت بوده است. چنانکه، برخی از خوارج بر این نظر بودند که باید به گونه دین‌داری عصر نبوی پایبند بود و هر نوع تفاوت با آن‌گونه دین‌داری بدعت محسوب می‌شود و همچنین بعضی از سلفیه، عقاید و سنن دایر سه قرن نخستین رأی عقاید و سنت‌های دینی بشمار آورده و با هر امر مستحداثی به مبارزه برخاستند. غالب متکلمان و فقیهان با به‌کارگیری روش صحیح فهم نصوص مشتمل بر عقاید و احکام شرعی، در حقیقت با پیوند معرفت‌های جدید دینی با آموزه‌ها و تعالیم دینی، به اندیشه‌ها و بینش‌های نو، اصالت می‌بخشند، لذا نمی‌توان نواندیشی دینی و فقهی و نتایج حاصل از آن را بدعت تلقی کرد. در این نوشتار با جمع‌آوری اطلاعات با ابزار کتابخانه‌ای و به‌کارگیری روش تحقیق توصیفی و تحلیلی، مرزهای بدعت از نواندیشی دینی و فقهی بدست داده شده است و تنها آن دسته‌ها از نو اندیشه‌ها که با تعالیم مسلم دینی که مورد اتفاق امت اسلامی است، مغایرت داشته باشد بدعت بشمار آمده است.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: دین ، معرفت دینی ، بدعت ، نواندیشی دینی ، نواندیشی فقهی