بررسی ماهیت و صحت یا عدم صحت تخییر و تملیک طلاق به زوجه در فقه مذاهب اسلامی

نویسندگانسید محمدصادق موسوی - محمد روشن - محمد امین فرد - حمید فرشی
نشریهفقه مقارن - شماره ۱۴
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه شهید مطهری (ره)
شماره صفحات۱۲۵ - ۱۰۵
شماره سریال۱۴
شماره مجلد۷
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارپاییز و زمستان ۱۳۹۸
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

مسئله تخییر زوجه در طلاق و تملیک حق طلاق به زوجه از جمله مباحث اختلافی بین مذاهب اسلامی است؛ در فهم معنای تملیک بین فقهای مذاهب اسلامی اختلاف نظر است؛ می‌توان گفت آنچه از تملیک برداشت می‌شود این است که تملیک طلاق از نظر ماهیت یک عمل حقوقی دوطرفه­ و الزام‌آوری است که در آن امکان انجام فعل طلاق به زوجه سپرده می‌شود، به نحوی که بتواند به اراده مستقل خود، خود را مطلقه سازد. اکثریت فقهای اهل سنت تملیک طلاق را صحیح دانسته‌اند و لکن در فقه امامیه چنین عملی صحیح دانسته نشده است. قبول صحت تملیک طلاق با قواعد عمومی عقود و ایقاعات مغایرتی ندارد و خلاف مقتضای نکاح به نظر نمی‌رسد، هر چند که مغایرت با هدف و غایت از زوجیت که تمتع التذاذی و تولید نسل است، دارد. در هر صورت به جهت وجود روایاتی که چنین عملی را صحیح نمی‌دانند می‌بایست معتقد به عدم صحت تملیک بود و باید پذیرفت که سهیم ‌بودن اراده زوجه در طلاق با پرداخت مالی از سوی او به زوج و در قالب خلع یا مبارات قابل پذیرش است. در مورد ماهیت تخییر احتمالات مختلفی بیان شده است و با توجه به آیات ۲۸ و ۲۹ سوره مبارکه احزاب می‌توان گفت تخییر تعهد یک طرفه غیر الزام‌آور نسبت به طلاق است که زوج می‌تواند از آن رجوع کند. تخییر به عنوان یک نهاد حقوقی مستقل مورد پذیرش اکثریت اهل سنت است و در فقه امامیه هر چند موافقان انگشت‌شماری دارد، اما پذیرفته نشده است و انصاف این است که آیات ۲۸ و ۲۹ سوره احزاب علاوه بر اینکه در فقه امامیه جزو اختصاصات نبی مکرم اسلام (ص) دانسته شده است، دلالتی بر تخییر ندارند.

لینک ثابت مقاله

tags: تخییر، تملیک، طلاق، فقه مذاهب اسلامی، ماهیت.