نویسندگان | علی هنرمند - سید ابوالقاسم نقیبی - سید محمدصادق موسوی |
---|---|
همایش | دومین کنفرانس بینالمللی فقه، حقوق و پژوهشهای دینی |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۹-۱۲-۲۵ |
محل برگزاری همایش | گرجستان - تفلیس |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات |
نوع ارائه | چاپ در مجموعه مقالات |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
بدعت به معنای وارد کردن آنچه از دین نیست در قلمرو دین، امری ناپسندیده و حرام تلقی شده است، از طرف دیگر آدمیان چون از عقل، اختیار، خلاقیت برخوردارند، برای ارتقا کیفیت زندگی، همواره اندیشهها، ابزارها و روشهای بهتری را برای رفع نیازهای اجتماعی، اقتصادی وارد زندگی میکنند و در نتیجه مقتضیات محیط اجتماع و زندگی در هر عصر و زمانی تغییر میکند و اندیشهها، آداب و سنتهای اجتماعی و سبک زندگی مؤمنان نیز از این تحولات تأثیر میپذیرد و زیست مؤمنانه ویژگی عصری پیدا میکند و سنتهای جدید به تدریج در ستهای دینی رسوخ مییابد و سنتهای دینی با بدعتها میآمیزد. از این رو، در تاریخ اسلام، مواجهه مسلمین با مقتضیات عصر و زمان با احتیاط و حساسیت بوده است. چنانکه، برخی از خوارج بر این نظر بودند که باید به گونه دینداری عصر نبوی پایبند بود و هر نوع تفاوت با آنگونه دینداری بدعت محسوب میشود و همچنین بعضی از سلفیه، عقاید و سنن دایر سه قرن نخستین رأی عقاید و سنتهای دینی بشمار آورده و با هر امر مستحداثی به مبارزه برخاستند. غالب متکلمان و فقیهان با بهکارگیری روش صحیح فهم نصوص مشتمل بر عقاید و احکام شرعی، در حقیقت با پیوند معرفتهای جدید دینی با آموزهها و تعالیم دینی، به اندیشهها و بینشهای نو، اصالت میبخشند، لذا نمیتوان نواندیشی دینی و فقهی و نتایج حاصل از آن را بدعت تلقی کرد. در این نوشتار با جمعآوری اطلاعات با ابزار کتابخانهای و بهکارگیری روش تحقیق توصیفی و تحلیلی، مرزهای بدعت از نواندیشی دینی و فقهی بدست داده شده است و تنها آن دستهها از نو اندیشهها که با تعالیم مسلم دینی که مورد اتفاق امت اسلامی است، مغایرت داشته باشد بدعت بشمار آمده است.
کلید واژه ها: دین ، معرفت دینی ، بدعت ، نواندیشی دینی ، نواندیشی فقهی