نویسندگان | الهام معزی نجفآبادی - سید ابوالقاسم نقیبی |
---|---|
نشریه | فقه و اصول - شماره ۱۱۹ |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه شهید مطهری (ره) |
شماره صفحات | ۱۱۴ - ۹۳ |
شماره سریال | ۱۱۹ |
شماره مجلد | ۵۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | زمستان ۱۳۹۸ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
اصل مثبت در ادبیات اصولی به استصحابی اطلاق میشود که آثار شرعی بر مؤدای آن به واسطه لوازم عقلی و عادی و اتفاقی (مثبتات) مترتب شود. اصولیان متقدم بر شیخ انصاری، مثبتات استصحاب را حجت میدانستند؛ اما مشهور اصولیان متأخر از ایشان، قائل به عدم حجیت اصل مثبت شدند. مبتنیی بودن بیاعتباری برخی از مسائل اصولی بر عدم اعتبار اصل مثبت و تأثیر این مسائل در فتاوای فقها، نشان از کاربرد وسیع این مسئله دارد. عدم حجیت اصل تأخر حادث و استصحاب عدم ازلی، عدم جواز اموری همانند ترتیب آثار فرد بر استصحاب کلی، ترتیب آثار مقتضا بر استصحاب عدم مانع در قاعده مقتضی و مانع و اثبات موضوع حکم به شکل مقیَّد با استصحاب جزء موضوع، جملگی به عدم حجیت اصل مثبت مربوط است.
tags: اصل مثبت، اصل تأخر حادث، استصحاب عدم ازلی، استصحاب کلی، قاعده مقتضی و مانع