نویسندگان | سید ابوالقاسم نقیبی - میثم کلهرنیا گلکار - سید محمدعلی صدر طباطبایی |
---|---|
نشریه | اخلاق زیستی - شماره ۱۶ |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه شهید مطهری (ره) |
شماره صفحات | ۱۱۲ - ۷۷ |
شماره سریال | ۱۶ |
شماره مجلد | ۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | تابستان ۱۳۹۴ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
یکی از ابعاد معنوی انسان گرایش به جمال و زیبایی است. از این رو بخش مهمی از زندگی انسان را جمال و زیبایی تشکیل میدهد. جاذبه معنوی زیبایی علاوه بر اینکه او را به گزینش مسکن، مرکب و لباس زیبا وامیدارد وی را به زیباسازی جسم و چهرهاش فرامیخواند جراحی زیبایی در رهیافت چنین جاذبه نیرومندی پدیدار شده است تا بدن را حفظ و ارتقا ببخشد و ساختار اعضای بدن را متوازنتر و زیباتر نماید.
فقیهان عمل جراحی ترمیمی را مشروع و مجاز دانستهاند، ولی آنان در زمینه عمل جراحی زیبایی محض اتفاقنظر ندارند برخی آن را حرام اعلام داشتهاند و مبانیای همچون تغییر در خلقت الهی، روایات متضمن قبیح بودن برخی تصرفات در بدن، دور شدن از رسالت انسانی، موجب فریب و تدلیس بودن، احتمال خطر و ضرر، عدم مالکیت انسانی نسبت به اعضای بدنش، ارتکاب محظورات را ادله حرمت جراحی زیبایی به شمار آوردهاند و در مقابل بسیاری از فقیهان قائل به مشروعیت جراحی زیبایی شدهاند.
آنان برای اثبات نظریه خویش به اطلاق آیات، روایات متضمن حسن زینت و تجمل، اصل اباحه، عرف، دلیل روانشناختی و جامعهشناسی استناد جستهاند و معتقد میباشند جراحی زیبایی چنانکه توأم با خطر شدید و عوارض جدی نباشد و به نیت آراستگی معقول ظاهری، محقق بشود و به بهبود کیفیت زندگی فرد بیانجامد با ممنوعیت شرعی روبرو نمیباشد.
tags: جراحی زیبایی، جراحی ترمیمی، جراحی زیبایی محض، نظریه مشروعیت، نظریه حرمت