نویسندگان | سید ابوالقاسم نقیبی |
---|---|
نشریه | آموزههای فقه مدنی - شماره ۱۲ |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه شهید مطهری (ره) |
شماره صفحات | ۹۶ - ۶۹ |
شماره سریال | ۱۲ |
شماره مجلد | ۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان ۱۳۹۴ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
در اصطلاح دانش حقوق و علم فقه، استقراء استدلالی است که ذهن فقیه و حقوقدان با ملاحظۀ شمار زیادی از احکام و قوانین و مقررات جزئی که شارع و قانونگذار برای برخی موارد جعل و وضع کردهاند، صفت مشترک همۀ آن احکام و قوانین را استخراج و به عنوان حکم کلیِ فقهی یا قاعدۀ حقوقی ارائه میدهد. بنای عقلا، وحدت ملاک با اعتبار تواتر معنوی، توالد ذاتی معرفت، وحدت ملاک با اعتبار ظن خاص، از جملۀ مبانی اعتبار استقراء در استنباط احکام کلی فقهی و قاعدۀ حقوقی بشمار میآیند. ضمان مقبوض به عقد فاسد، معذوریت جاعل، قاعدۀ فراغ دادرس، قاعدۀ «لا ضرر ولا ضرار فی الاسلام»، قاعدۀ «التعزیر بما یراه الحاکم»، از جملۀ دهها حکم شرعیِ کلی و قاعدۀ حقوقی هستند که با سازوکار استقراء به دست میآیند. فقیه برای استنباط حکم شرعی کلی و حقوقدان در کشف قاعدۀ حقوقی دو مرحله را طی میکنند؛ در مرحلۀ نخست، موارد و شواهد در ابواب گوناگون فقه را که شبیه و نظیر هم هستند جمعآوری میکنند و در مرحلۀ دوم با امعان نظر در اشباه و نظایر به گزارۀ متضمن حکم کلی شرعی و قاعدۀ حقوقی دست مییابند و گسترۀ آن را به دست میدهند.
tags: استقراء، فقه، حقوق، استنباط حکم شرعی کلی، قاعدۀ حقوقی، قاعدۀ فقهی، نظریۀ فقهی، نظریۀ حقوقی