نویسندگان | ناهید دهقان عفیفی - احمد باقری - سید ابوالقاسم نقیبی |
---|---|
نشریه | پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی - شماره ۵۶ |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه شهید مطهری (ره) |
شماره صفحات | ۱۱۰ - ۹۳ |
شماره سریال | ۵۶ |
شماره مجلد | ۱۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | تابستان ۱۳۹۸ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
اسراف یکی از رذائل اخلاقی در دین اسلام بوده و عقل و عرف بر حرمت و قبح آن صحه گذاردهاند. در این میان آب به عنوان عنصری حیاتی یکی از موادی است که در دسترس بشر قرار دارد. اسراف زیادهروی و تجاوز از اندازه و حدود است و اتلاف نیز به معنای نابود کردن میباشد. شناخت مفهوم اسراف و همچنین اتلاف در فهم حرمت تکلیفی و وضعی که در بردارنده ضمان است، کمک شایانی خواهد نمود. آیات قرآن با مفهوم شامل حرمت اسراف است. احادیث نیز به دو دسته تقسیم میشوند که دربردارنده عباراتی در تقبیح اسراف آب میباشند. برخی با مفهوم و برخی دیگر با منطوق و صراحت اسراف آب را حرام دانستهاند. در این میان قواعد فقهی مورد استفاده در فقه مانند لاضرر و لاحرج و اتلاف و تسبیب میتواند ضمان را برای فرد مسرف اثبات نماید. البته ایرادی که در این میان میتواند متوجه دلایل فوق باشد اینکه اتلاف و تسبیب در مورد مال دیگران میباشد در حالی که شامل مال خصوصی نمیشود. نوشتهای مستقل در زمینه مستندات موجود مربوط به حرمت و یا ضمان اسراف آن وجود ندارد بلکه بیشتر احکامی کلی است که در رسائل عملیه دیده میشود. نتیجه حاصل از این نوشتار کوتاه اثبات حرمت تکلیفی و ضمان اسراف کننده آب میباشد. بدین بیان که شهروندان به بهانه پرداخت بهای آب مصرفی حق زیادهروی نداشته و دولت میتواند با استناد به مستندات بیان شده فرد را ضامن معرفی کند.
tags: اسراف، اتلاف، آب، قاعده اتلاف، تسبیب.