نویسندگان | سید ابوالقاسم نقیبی |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه متین - شماره ۴۳ |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه شهید مطهری (ره) |
شماره صفحات | ۱۶۹ - ۱۵۳ |
شماره سریال | ۴۳ |
شماره مجلد | ۱۱ |
ضریب تاثیر (IF) | ۰٫۰۳۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | تابستان ۱۳۸۸ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
قاعده حسبه از مهمترین قواعد فقه عمومی است که همواره مورد توجه فقیهان بوده است. اگرچه فقیهان در تعریف آن اختلاف کردهاند ولی آنان در قدر متقین حسبه، یعنی اموری که تحقق آن به مصلحت جامعه و ترک آن موجب مفسده اجتماعی است، اتفاق نظر دارند. امام خمینی حسبه را از اموری میداند که شارع مقدّس به اهمال آن رضایت نمیدهد (امام خمینی ۱۳۷۹ ج ۲: ۶۶۵)؛ یعنی اعتقاد دارند به: «الحسبة لا تهمل شرعاً». بر اساس قاعده حسبه اموری که از چنان اهمیتی برخوردارند که شارع زمین ماندن آنها را بر نمیتابد اشخاصی باید آنها را تصدی نمایند. با امعان نظر در ماهیت تصدی این موارد درمییابیم که در اغلب آنها موارد تصدی از مقوله ولایت به شمار میآیند. امام خمینی امور حسبیه را سه قسم میداند که عبارتاند از: ۱) اموری که متصدی خاص دارند، مانند ولایت قهری پدر بر مال فرزند صغیر؛ ۲) اموری که متصدی عام دارند مانند افتا که به فقیه واگذار شده است؛ ۳) اموری که منوط به نظر امام معصوم است که بر اساس ادله ولایت برای فقـیه ثابت میشود. امام خـمینی گـستره ولایتفقیه را در امور حسبیه مانند ولایت معصومان میداند.
tags: قاعده فقهی، حسبه، ولایت، محتسب، محتسبعلیه، محتسب فیه، احتساب، امام خمینی.