نویسندگان | سید ابوالقاسم نقیبی |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه متین - شماره ۳۶ |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه شهید مطهری (ره) |
شماره صفحات | ۱۷۱ - ۱۵۹ |
شماره سریال | ۳۶ |
شماره مجلد | ۹ |
ضریب تاثیر (IF) | ۰٫۰۳۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | پاییز ۱۳۸۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
در این جستار اعتباری یا حقیقی بودن احکام شرعی مورد بررسی قرار گرفته و فرضیه اعتباری بودن آن با امعان نظر در معنای حقیقت و اعتبار و ماهیت اراده تشریعی حقتعالی که ناظر به افعال فاعل مختار میباشد اثبات شده است. امام خمینی معتقدند که انشائیات از امور اعتباریاند که تنها در وعای اعتبار تحقق دارند. معقول نیست که از انشائیات امور حقیقی ایجاد گردد، زیرا اصل سنخیت ایجاب میکند که حکم شرعی نیز به تبعیت از انشائیات، امری اعتباری باشد. احکام شرعی مبتنی بر مصالح و مفاسد نفسالامری است؛ لذا ورای هر اعتبار شرعی حقیقتی است چنانکه ورای جعل احکام شرعی اجتماعی، تسهیل در تفاهم و معیشت اجتماعی انسانها قرار گرفته است؛ لذا نباید بین اعتباری بودن احکام شرعی و ورای آن خلط شود.
tags: حکم شرعی، حقیقی، اعتباری، اراده تکوینی، اراده تشریعی، اتحاد اراده و طلب