نظریه اعتباری بودن احکام شرعی با رویکردی به نظریه امام خمینی (ره)

نویسندگانسید ابوالقاسم نقیبی
نشریهپژوهشنامه متین - شماره ۳۶
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه شهید مطهری (ره)
شماره صفحات۱۷۱ - ۱۵۹
شماره سریال۳۶
شماره مجلد۹
ضریب تاثیر (IF)۰٫۰۳۷
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارپاییز ۱۳۸۶
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

در این جستار اعتباری یا حقیقی بودن احکام شرعی مورد بررسی قرار گرفته و فرضیه اعتباری بودن آن با امعان نظر در معنای حقیقت و اعتبار و ماهیت اراده تشریعی حق­تعالی که ناظر به افعال فاعل مختار می­باشد اثبات شده است. امام خمینی معتقدند که انشائیات از امور اعتباری‌اند که تنها در وعای اعتبار تحقق دارند. معقول نیست که از انشائیات امور حقیقی ایجاد گردد، زیرا اصل سنخیت ایجاب می‌کند که حکم شرعی نیز به تبعیت از انشائیات، امری اعتباری باشد. احکام شرعی مبتنی بر مصالح و مفاسد نفس­الامری است؛ لذا ورای هر اعتبار شرعی حقیقتی است چنانکه ورای جعل احکام شرعی اجتماعی، تسهیل در تفاهم و معیشت اجتماعی انسان‌ها قرار گرفته است؛ لذا نباید بین اعتباری بودن احکام شرعی و ورای آن خلط شود.

لینک ثابت مقاله

tags: حکم شرعی، حقیقی، اعتباری، اراده تکوینی، اراده تشریعی، اتحاد اراده و طلب