نویسندگان | محمدحسن یعقوبیان - احمد بهشتی |
---|---|
نشریه | اندیشه نوین دینی |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم، تحقیقات تهران |
شماره صفحات | ۴۸ - ۹ |
شماره سریال | ۱۳ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | تابستان ۱۳۸۷ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
غزالی در امتداد کاوشهای معرفتی درباره وحی، علاوه بر تأثیر از ابنسینا به تبیین جدیدی از مسئله وحی میپردازد. تبیین نهایی وی عرفانی است؛ اما رویکردهای کلامی و فلسفی را نیز داراست. تبیین عرفانی غزالی بر یکسانانگاری سنخی وحی با الهام و کشف و شهود تکیه دارد. وی در مبنایی هستی شناختی از لوح محفوظ و رفع حجاب برای کشف حقایق آن سخن میگوید. علاوه بر این از عقل کلی و نفس کلی در تبیین وحی و الهام مدد میجوید تا آن دو را در رابطهای تشکیکی در طول هم قرار دهد و تمایزی اعتباری برای آنها قائل شود. مبنای انسانشناختی وی از قلب و جنود او سخن میگوید و مبنای معرفتشناسی او ارتباط با لوح محفوظ، مکاشفه و انواع آن و... را مطرح میکند. نتایج دیدگاه او در مسائلی نظیر هرمنوتیک، تجربه معنوی و... به بار مینشیند. طرح مسئله نبوت اکتسابی و موهبتی و تجربه نبوی در آثار ابنعربی، توجه به عقل کلی و نفس کلی و تبیین ارتباط تشکیکی میان وحی و در کتب سید حیدر آملی و تمایز بین وحی و الهام در تبیین تمایز عارف و نبی در افکار ملاصدرا نمود یافت.
tags: سرشت وحی، وحی نبوی، یکسانانگاری سنخی، غزالی.