بررسی اشتراک نوعی تکالیف از منظر دینی و فلسفی (با رویکردی انسان‌شناسانه)

نویسندگانعلی اصغر جعفری ولنی - حبیبه مولاپناه
نشریهخردنامه صدرا - دوره ۲۶، شماره ۱۰۴
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه شهید مطهری (ره)
شماره صفحات۵۸ - ۴۳
شماره سریال۱۰۴
شماره مجلد۲۶
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارتابستان ۱۴۰۰
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

‌در این پژوهش مسئله امکان تکلیف یکسان از منظر دین و فلسفه، با توجه به مبانی انسان شناسانه در منابع دینی و فلسفی مورد بحث قرار گرفته است. از آنجا که مسئله تکلیف یکسان پیوندی با وحدت و کثرت نوعی انسان دارد، بررسی دیدگاه دینی و فلسفی در اینباب می‌تواند راهگشا باشد. گرچه بزرگان ادیان و اکثر فلاسفه، طرفدار «وحدت نوعی» انسان هستند اما فلاسفه اصالت وجودی به «کثرت نوعی» معتقدند. از این‌رو، اگرچه از نظر عملی، ادیان و عموم فلاسفه به یکسانی تکلیف پایبند هستند، اما به لحاظ نظری می‌توان گفت که لازمه کثرت نوعی انسان، ناهمانندی تکلیف است. بنابراین به نظر می‌رسد در برخی موارد ناسازگاری‌هایی رخ دهد، مانند تعارض میان نظریه کثرت نوعی انسان در بیان ملاصدرا و التزام عملی وی به تکلیف یکسان. البته برای رفع این ناسازگاری می‌توان به جنبه ثبات انسان با وجود حرکت جوهری و کثرت نوعی اشاره کرد. تعارض دیگر، میان آیاتِ دالّ بر تساوی ذاتی انسان‌ها و آیات ِحاکی از تکلیف در حد وسع است که برای توجیه این دوگانگی نیز، می‌توان به تفاوت میان مرحله جعل و مجعول تکالیف تمسک کرد.

لینک ثابت مقاله

tags: تکلیف, دین, فلسفه, وحدت نوعی, کثرت نوعی, مبانی انسان‌شناسانه, ملاصدرا,