تبیین جایگاه هنر دیالکتیک در برنامۀ «فلسفه و کودک»

نویسندگانعلی‌اصغر جعفری ولنی - محیا مهرجدی
نشریهفلسفه کودک - شماره ۲۰، دوره ۵
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه شهید مطهری (ره)
شماره صفحات۵۴ - ۴۷
شماره سریال۲۰
شماره مجلد۵
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارپاییز و زمستان ۱۴۰۰
رتبه نشریهعلمی - آموزشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

مفهوم فلسفه با مفهوم اندیشهورزی گره خورده است و کیفیت خروج افکار از عالم ذهن به عالم خارج، جزو دغدغههای ناگزیر اندیشمندان بوده و هست؛ اینکه چگونه می‌توان اندیشهها را به‌گونه‌ای بیان کرد که قابل درک برای دوستداران فلسفه باشد؟ از سویی، هنرِ انتخاب واژههای مناسب، شیوه فصل‌بندی، نحوه ارجاع به ایدههای فیلسوفان و...، از جمله مصادیق یاری‌رسان هنر در بیان آراء فلسفی است. همچنین، بحث از هنر و زیباییشناسی نزد فیلسوفان، نشان‌دهنده ارتباط بین هنر و فلسفه است. از سوی دیگر، در برنامه فلسفه و کودک، چگونگی طرح داستان‌ها و پرسش‌ها، شیوه بیان معلمان این حوزه و... نشانگر استفاده از هنر در این برنامه است. دیالکتیک یا گفتگو در برنامه «فلسفه و کودک» از اصول اساسی آن بوده و اگر بتوانیم هنرمندانه فن دیالکتیک را در جهت رسیدن به تعریف دقیق مفاهیم فلسفی بکار بریم، می‌توانیم بگوییم به موفقیت نسبی در اجرای این برنامه دست یافتهایم. این نوشتار با مروری بر الگوی تأملی و تفکر انتقادی و معرفی مختصری از برنامه «فلسفه و کودک»، درصدد تبیین جایگاه هنر دیالکتیک در برنامه «فلسفه و کودک» است.

لینک ثابت مقاله

tags: فلسفه، فلسفه و کودک، تفکر انتقادی، هنر، دیالکتیک، هنر دیالکتیک