نویسندگان | عطیه زندیه |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه متین |
شماره صفحات | ۱۲۳ – ۹۱ |
شماره مجلد | ۲۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | پاییز ۱۳۸۴ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هایدگر، در این مقاله، ابتدا فقراتی از رساله جمهوری را که در خصوص «تمثیل غار» است از یونانی ترجمه میکند و سپس دو تفسیر از آن ارائه میکند: تفسیر اول از آن خود افلاطون است که بنا بر آن تمثیل تصویری است از حرکاتی که انسان میتواند در درون و بیرون غار انجام دهد. این حرکات نهایتاً به تربیت نفس یا پایدیا منجر میشود.
تفسیر دوم از آن خود هایدگر است که بنابر آن تمثیل نه تنها تصویری از پایدیاست، که در واقع بیانگر نظریه حقیقت افلاطون است. وی معتقد است ماهیت تربیت و حقیقت ذاتاً به هم مرتبط هستند. او میگوید تحولی که در تاریخ فلسفه در مورد معنای حقیقت رخ داده از این تمثیل ناشی میشود. از نظر هایدگر حقیقت در تمثیل معنایی دوگانه دارد: از یکسو به معنای آن چیزی است که خود را نامستور میسازد و حجاب از خود برمیدارد، که آن در نهاییترین مرتبه ایدة خیر است که نامستورترین و حقیقیترین است. از سوی دیگر به معنای مطابقت عین و ذهن است.
tags: تمثیل غار، نامستور، ایده، پایدیا، آلهتئیا، حقیقت