نویسندگان | عطیه زندیه و سعیده کوکب |
---|---|
نشریه | مجله فلسفه |
شماره صفحات | ۷۴ - ۵۵ |
شماره مجلد | ۴۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان ۱۳۹۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
بازشناسی عقاید و باورهای صحیح از خطا و کافی از ناکافی، یکی از دلمشغولیهای عمده فلاسفه است. در این مقاله از آرای دو تن از فلاسفهای که در این مورد به بحث پرداختهاند سخن به میان خواهد آمد. پیرس، مؤسس پراگماتیسم در قرن بیستم، از چهار روش تثبیت عقیده سخن میگوید: جزمی، سلطهجو، پیشینی و علمی. وی پس از معرفی و ذکر محاسن و معایب این روشها، در پایان، روش علمی را به عنوان روش برتر برمیگزیند. از آنجا که پیرس خود اذعان دارد اندیشهاش، به طور کلی، تحت تأثیر افکار سقراط شکل گرفته است بر آن شدیم تا فارغ از مباحث دیگر، اثرپذیری پیرس را از سقراط در بحث انواع تعریف در دیالکتیکهای سقراطی پیگیری کرده و نشان دهیم چگونه، به قول پیرس، پراگماتیسم، گویی واقعاً فلسفه سقراط است. در بررسی نظر سقراط، از شیوه دیالکتیکی او برای رسیدن به تعریف کلی بهره بردهایم که در رساله دینداری یا اثوفرون افلاطون به کار گرفته شده است.
tags: پیرس، سقراط، دیالکتیک، پراگماتیسم، تثبیت عقیده، رساله دینداری