نویسندگان | عطیه زندیه |
---|---|
نشریه | مجله فلسفه |
شماره صفحات | ۴۱ - ۲۳ |
شماره مجلد | ۴۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان ۱۳۹۷ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
«اصل پراگماتیکی» مبنای پراگماتیسم پیرس است. او در تأسیس این اصل تحت تأثیر دکارت و اصطلاح «وضوح» او، و کانت و معنای «پراگما» از سوی اوست. پیرس ابتدا وضوح را از منظر دکارت و لایبنیتس معنا میکند، اما آنها را کافی ندانسته و مورد انتقاد قرار میدهد. پس از آن، اصل پراگماتیکی خود را ارائه میدهد و آن را بهعنوان عالیترین مرحله وضوح معرفی میکند. او در نامگذاری این اصل واژه «پراگما» (نه پراکتیک) را برمیگزیند، چون مطابق نظر کانت «تجربه» در معنای پراگما دخالت تام دارد. این اصل، اصلی منطقی است که در نظریه تحقیق پیرس مطرح میشود و به آثار عملی محسوسی توجه دارد که در پی هر عقیدهای ایجاد میشود. پیرس در نظریه تحقیق از عقیده سخن میگوید آنگاه که انسان را آماده عمل میکند. او وظیفه فکر را ایجاد عادت، و هویت عادت را هدایت بهسوی عمل میداند. بدین ترتیب، وی میان عقیده، عمل، عادت و آثار محسوس و عملی عقیده ارتباط برقرار میکند. این اصل همچنین اصلی معناشناختی است که کارکرد اصلی آن برطرف کردن معضلات مابعدالطبیعه و روشن ساختن بیمعنایی برخی از گزارههای آن است.
tags: اصل پراگماتیکی، وضوح، پراگماتیسم، پیرس، معنا، دکارت، لایب نیتس